Takken
Leeftijd: 5 tot en met 7 jaar De Bevertjes en Zeehondjes staan aan het prille begin van een vaak lang traject bij de scouts. Onder impuls van hun ouders worden ze wekelijks ondergedompeld in een wereld waar fantasie, plezier maken en spelen met de andere Bevers-Zeehonden centraal staan. De zorgzame leid(st)ers geven heel veel aandacht aan de allerkleinsten binnen scouting. Ze besteden veel zorg aan een zinnenprikkelende inkleding van de activiteiten: mooie, spannende, ontroerende en vooral fantasierijke verhalen vormen de thema’s voor speelse vergaderingen en kampen. De focus ligt bij de Bevers-Zeehonden eerder op samenwerking: ze zijn vriendjes die elkaar helpen om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Samen ontdekken de Bevers-Zeehonden de omgeving van het lokaal en het kampterrein. Bij deze ontdekkingstocht zijn de leid(st)ers een veilige baken. Ze zorgen voor een gevoel van geborgenheid bij de Bevers-Zeehonden en hebben een vertrouwensrelatie met de ouders. Structuur, regelmaat en veiligheid zijn de hoekstenen van een goede Bever-Zeehondenwerking. |
Leeftijd: 8 tot en met 10 jaar De JVG’s-Aspiranten werken vaak in patrouilles en kwartieren. Deze vormen in deze tak het middel bij uitstek om de waarden Medebeheer & Medeverantwoordelijkheid en Teamwork te beleven. Hier maken ze kennis met technieken: ze leren sjorren en zeilen, kaartlezen en roeien, vuur maken en nog zoveel meer. Ze proeven van verantwoordelijkheid en inspraak, leren respectvol en zorgzaam om te gaan met materiaal enz... Meestal gaan JVG's-Aspiranten uit eigen beweging naar de scouts. Hun engagement is niet meer – of toch minder – afhankelijk van hun ouders. Hier ontmoeten ze hun vriend(inn)en en leid(st)ers. Pure fun en vrijheid zijn belangrijk, net als nieuwe dingen bijleren. Spelen, zich uitleven in de natuur is tof. Ze houden ervan om samen met hun groep te streven naar de overwinning en zich in te zetten om een doel te bereiken. Ze krijgen de kans zich zorgeloos uit te leven, zichzelf te ontplooien en hun persoonlijke talenten te ontwikkelen. De thema’s van spelen wordt ingegeven door hun leefwereld. Er wordt al eens stilgestaan bij maatschappelijke problemen, maar ook hun andere hobby’s en interesses, zoals muziek, film, televisie, populaire idolen e.d. komen aan bod. JVG’s-Aspiranten ontdekken de wereld en vinden bij de scouts een boeiende, hedendaagse en creatieve kijk, die hen helpt om op te groeien tot open, kritische en bewuste jongeren. |
Leeftijd: 11 tot en met 13 jaar De JVG’s-Aspiranten werken vaak in patrouilles en kwartieren. Deze vormen in deze tak het middel bij uitstek om de waarden Medebeheer & Medeverantwoordelijkheid en Teamwork te beleven. Hier maken ze kennis met technieken: ze leren sjorren en zeilen, kaartlezen en roeien, vuur maken en nog zoveel meer. Ze proeven van verantwoordelijkheid en inspraak, leren respectvol en zorgzaam om te gaan met materiaal enz... Meestal gaan JVG's-Aspiranten uit eigen beweging naar de scouts. Hun engagement is niet meer – of toch minder – afhankelijk van hun ouders. Hier ontmoeten ze hun vriend(inn)en en leid(st)ers. Pure fun en vrijheid zijn belangrijk, net als nieuwe dingen bijleren. Spelen, zich uitleven in de natuur is tof. Ze houden ervan om samen met hun groep te streven naar de overwinning en zich in te zetten om een doel te bereiken. Ze krijgen de kans zich zorgeloos uit te leven, zichzelf te ontplooien en hun persoonlijke talenten te ontwikkelen. De thema’s van spelen wordt ingegeven door hun leefwereld. Er wordt al eens stilgestaan bij maatschappelijke problemen, maar ook hun andere hobby’s en interesses, zoals muziek, film, televisie, populaire idolen e.d. komen aan bod. JVG’s-Aspiranten ontdekken de wereld en vinden bij de scouts een boeiende, hedendaagse en creatieve kijk, die hen helpt om op te groeien tot open, kritische en bewuste jongeren. |
Leeftijd: 14 tot en met 15 jaar Scouting neemt in het leven van VG’s-Juniors vaak een belangrijke plaats in. Hier hebben ze hun beste vrienden en maken ze het meeste plezier. Samen met hun leid(st)ers vormen ze een hechte groep waarin openheid, wederzijds respect en vertrouwen primeren. Ze kunnen oprecht zichzelf zijn, vrijuit babbelen, van gedachten wisselen en grapjes maken. Deze ongedwongen context is een zeer belangrijke schakel in hun persoonlijke ontwikkeling. VG’s-Juniors beheersen hun technieken, zijn nog steeds verzot op (liefst knotsgekke) spelen waarin ze hun kracht, durf, spitsvondigheid en creativiteit kunnen botvieren. Ze worden gestimuleerd door hun leid(st)ers om hun remmingen te overwinnen en hun grenzen te verleggen Ze gaan fysieke en creatieve uitdagingen aan, alleen en in groep. VG’s-Juniors zijn, ondanks hun groeiende zelfstandigheid, nog zeer onervaren. Ze hebben leid(st)ers nodig die hen een context aanbieden waarin fouten maken mag, waarin ruimte is voor experimenteren en dromen, maar waar ook duidelijke grenzen bestaan.Hun leid(st)ers staan sterk in hun schoenen en stappen een eindje met hen mee in hun weg naar de volwassenheid. |
Leeftijd: 16 tot en met 17 jaar eniors beleven een of twee onvergetelijke jaren... als ze daar tenminste zelf voor zorgen. In tegenstelling tot de voorgaande takken krijgen ze hier geen programma aangeboden door hun leiding. Alles wat ze willen bereiken, daar moeten ze zelf voor instaan, enkel bijgestaan door hun moderator(s). Ze zijn zelf verantwoordelijk voor wat het wordt. Ze werken samen aan een (of meerdere) jaarproject(en). Ze zoeken het (buitenlands) avontuur op, beleven kicks en gaan op zoek naar hun eigen mogelijkheden en grenzen. Daarnaast maken ze vooral veel lol. Ze zijn hard bezig met hun eigen identiteit. Ze bezinnen zich over hun (het) leven en denken na over hun (de) toekomst. Seniors vormen een hecht groepje. Ze kennen elkaar vaak al heel lang (soms al van bij de Bevers-Zeehonden) en hebben een zeer intense band. Met deze gebondenheid staat of valt hun hele werking. Om hun doelen te bereiken, kunnen ze immers niet anders dan intensief samenwerken. Zij zijn de toekomst van de eenheid. De uitdaging van seniorwerking helpt hen enorm vooruit om die toekomst een – vrolijk lachend – gezicht te geven. |
Leeftijd: Iedere scoutsgroep heeft eigen afspraken De leiding van Open Scouting is een mix van mensen en ideeën, motivaties en hobby's, stijlen en imago's. Toch hebben ze enkele zaken gemeen: de wil om kinderen en jongeren de wereld te helpen ontdekken. Dat doen ze in vriendschap en vertrouwen met elkaar. In leiding staan is ook groeien: je leert jezelf in vraag stellen, je leidersstijl aanpassen, engagementen en verantwoordelijkheden opnemen, elkaars sterke en zwakke punten kennen. Samen trachten we een toffe groep uit te bouwen. |
In de functies van de leidingsploeg zitten al taken vervat. Het is echter zeer gevaarlijk de uiteindelijke verantwoordelijkheid over te laten aan een onpersoonlijk en vaag idee. Dit zou kunnen leiden tot het afschuiven en ontvluchten van verantwoordelijkheden. De eenheidsleid(st)er is en blijft in de eenheid de centrale spil, de stimulerende factor, de persoon die op democratische wijze het verantwoordelijkheidsbesef aankweekt op elk niveau. Op grond van
draagt de EL samen met de AEL (assistenten) de uiteindelijke verantwoordelijkheid van de volledige eenheid en het beleid ervan. |
De leider of leidster die na enkele jaren meedraaien niet meer voldoende tijd vindt om elke week weer van de partij te zijn, kan in de Stam stappen. Ook sommige Seniors kiezen er bewust voor. Daarom hebben veel eenheden binnen FOS Open Scouting een stamwerking: een tak als een ander, maar met een beperkter engagement en een eigen ritme. De activiteiten op maat hebben net dat ietsje meer en worden door de leiding ondersteund. Met een stamwerking, goed afgestemd op de rest van de eenheid, gaat bovendien moeizaam opgebouwde expertise niet verloren (bv. over het organiseren van grote activiteiten en kampen of de bouw van een lokaal). |